الخميس، 19 سبتمبر 2013

فراشات دينا ...

استكمالا للتفاصيل التي أحاول أن أجدد بها حياتي ...
و
بينما أنتظر كوب القرفة بالجنزبيل أن يبرد جه فـ بالي أكتب عن لقاء دينا ...
دينا محمد ، البنت اللي بشوف فـ عنيها شباك على عالم تاني
غير اللي احنا عايشين فيه ده ، عينان من الكرستال اللامع ، وابتسامه هادئة
مع كلام يترجم حرفيا ما تفكر به "من غير ما تنطق" ... من غير ما تنطق ولا كلمة .
من يوم ما شوفتها ودماغي مبطلتش تفكير ، قولت معاها اللي كنت بخاف أقوله بيني وبين نفسي ! ... حببتني فـ الحياة قد ما حببتني فـ الجهاد بالظبط ، قالتلي يومها جملة بترن فـ ودني لحد اللحظة دي ... "يا آلاء مش كل حاجه شايفنها بتلمع من بعيد تبقى منوّرة بجد ، ممكن أوي النور اللي احنا شايفينه من بعيد ده لما نقرب منه نلاقيه انعكاس حاجه تانية منوّرة عليه وممكن حاجه تاني من كتر ما نورها قريب مننا .. عامينا فـ مش قادرين نشوفه
" ... دينا قالت اللي قالته وسابتني ولحد دلوقتي بفكر فـ كل حاجه أنا شايفاها منوّرة وبراجع نفسي فيها ،
وبفكر فـ كل حاجه شايفاها مضلمة وبردو براجع نفسي فيها ... حتى أنا !

يا دينا ... أحيّيتي روحي .


واقتبستُ من دينا فراشات بتطير "بـ" روحي ...

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق